Sunday, August 26, 2012

Me vs Movie (I)

PARANORMAN

Rasanya tak ramai yang dah tengok filem ni sebab sibuk beraya dan banyak filem lain yang tengah ditayangkan di panggung. Tapi bila ada peluang nanti aku sarankan korang pegi tengok, aku jamin korang takkan menyesal.



Filem ini adalah sebuah filem animasi stop-motion dan bukan filem animasi biasa mahupun CGI. Filem animasi stop-motion ni menggunakan patung dan model yang dirakam sedikit demi sedikit pergerakannya untuk menjadikannya filem animasi. Tak banyak filem jenis ni sebab prosesnya lebih rumit daripada filem animasi biasa dan zaman sekarang ni lebih mudah guna CGI.  Antara filem stop-motion paling femes adalah The Nightmare Before Christmas dan Wallace and Gromit.
   

Ok, filem Paranoman ni berkisar tentang Norman, mamat rambut cacak di atas tu, dan bagaimana kebolehan dia untuk melihat dan bercakap dengan hantu akhirnya membawa kepada pengembaraan merentasi masa dan dimensi untuk menentang zombie dan ahli sihir. Bunyi macam hebat kan. Memang hebat pun dan amat kelakar sekali.


Filem ni memang kelakar. Walaupun menggunakan tema seram, tapi ia penuh dengan lawak-lawak yang kelakar. Daripada watak-watak manusia sehinggalah watak zombie, semuanya sengal dan tak kering gusi tengok telatah mereka.




Cumanya, walaupun ia filem animasi yang kelakar, mesej yang cuba disampaikan amat serius dan berat sebenarnya. Isu buli, kepentingan ikatan kekeluargaan dan kezaliman manusia akibat kejahilan dan ego bukan lah isu-isu yang biasa kita tengok dalam filem-filem animasi. 


Malahan beberapa aspek dalam filem tu mungkin akan buat mak bapak tak selesa sebab terlalu 'dewasa'. Yela dengan isu-isu berat tu pastu ada unsur-unsur seksual plak. Aku rasa pening jugak mak bapak nak terangkan kalau anak-anak diorang tanya.   



Apa-apa pun bagi aku filem ni memang wajib ditonton oleh semua kaki wayang. Ia unik dan aku boleh katakan sebuah filem feel good yang memang menghiburkan. 



Final verdict 4.5 stars sebab ending dia aku rasa bole lagi hebat walaupun masih memuaskan.

Nuffnang

Advertlets

Ping Busuk